Waarom de meer dan levensgrote objecten?
In 2020, toen er plots niets meer kon,
toen de deuren van musea dicht bleven
en de stoelen van elk theater leeg.
Toen zelfs vrij ademen letterlijk belemmerd werd.
Toen is het idee geboren.
Een grote expo in het Kasteel van Meise, waar ooit de Keizerin van Mexico, Keizerin Charlotte,
opgesloten zat en volgens velen ook gek is geworden. Daar zou de expo plaats vinden.
Het zou een gesloten expo worden in een ‘slot’ van een kasteel uit de 12de eeuw.
De binnenexpo werd aangevuld met een buitenexpo.
De miniaturen die ik maakte, verfijnd van structuur, met gevoel voor detail zijn toen tot leven
gekomen. Ze werden de basis voor het maken van grote objecten. Dieren en vruchten of zaden,
soms gecamoufleerd in hun natuurlijke omgeving. Vlinders, soms rustend op een kasteeltoren
alsof er geen bloemen meer zijn.
Zoals een orkaan door het leven waait,
er schoonheid en broosheid boos langs ons heen slingert …
Zo wil ik de schoonheid weer plukken …
de schoonheid uit de stormachtige woestenij.
Proberen iets vast te leggen,
een andere werkelijkheid te creëren,
vereenvoudigd maar realistisch,
waarbij de abstractie in de algemene vorm
en de symboliek de hand geeft aan een nieuwe werkelijkheid.
Met de natuur als symbool voor schoonheid en kracht
maar tegelijk broos en kwetsbaar.
De natuur dichterbij gebracht
als een reuzen vlinder
die in close-up
tegen de stenen
gevel verankerd zit.
Marijke Meersman.
2023