Info voor studenten

MARIJKE MEERSMAN (°1965)

Marijke Meersman is een begrip in het internationale illustratorenlandschap. Haar tekenstijl slaat erg aan bij jongeren in binnen- en buitenland. Ze ontwerpt fascinerende covers, innemend en sfeervol. Haar stijl is zo eigen dat je haar werk niet kunt verwarren met dat van anderen. Ze illustreert realistisch en tegelijk abstract en suggestief. Vaak vertrekt ze in haar illustratie van het menselijke gezicht of het menselijk lichaam, en daardoorheen creëert ze een verrassende wereld met elementen uit het verhaal. Ze werkt met veel oog voor detail. Voor haar is het belangrijk dat jongeren zich aangesproken voelen en dat hun fantasie een kans krijgt bij het bekijken van haar illustraties..

Bij de zoektocht naar het ideale beeld laat ze de sfeer en de inhoud van het verhaal primeren. Zowel op het vlak van kleur, vlakvulling als inhoud. Dat betekent wel dat Marijke de eerste lezer is van elk boek en manuscript waarvoor ze een illustratie creëert.
Eenmaal de illustratie in gedachten, gaat Marijke schetsen en daarna begint de zoektocht naar het model. Ze speurt ernaar in haar vriendenkring of haar familie, in scholen zoals het ISA, bij verenigingen zoals de turnvereniging Rust Roest of zelfs gewoonweg door op straat rond te lopen.
En het dankbare is dat de mensen die Marijke uitkiest, keer op keer enthousiast hun medewerking verlenen.

Kunstzinnig milieu

Marijke Meersman (1965) groeide op in een kunstzinnig milieu. Haar ouders runden een tekenatelier. Zelf volgde ze een opleiding prentkunst, figuurtekenen en publiciteit aan drie academies tegelijk. Ze kreeg ook les van haar vader. Tot 1996 werkte ze in het familiebedrijf van haar ouders. (zie: www.benmeersman.be. historiek) Daarna begon ze een eigen atelier.
Voor Marijke Meersman is illustreren niet louter ‘prentjes tekenen’. Ze experimenteert graag met materialen. De combinatie van op het eerste gezicht tegenstrijdige technieken vindt ze een uitdaging. Het liefst werkt ze met potlood, aquarel, olieverf en scraperboard.

Covers

U vraagt zich misschien af waarom voor een illustratie geregeld meer dan één man of vrouw figureert?
Omdat er maar een beperkte oppervlakte ter beschikking is en Marijke telkens de essentie van het verhaal wil vastleggen. Vaak betekent dat vooral het suggereren van meerdere elementen uit het verhaal. Marijke Meersman wil dat de lezer die het boek ter hand neemt en de omslagtekening ziet, meteen de sfeer van het verhaal voelt.
Vandaar de illustraties waar je vaak meerdere lagen in ontdekt. Er staan mensen op de kaft. Dat zijn natuurlijk blikvangers. Maar tegelijkertijd straalt de kaft ook het symbolische van het boek uit. En dan is er nog de rol van op het eerste zicht ogenschijnlijke details. Bij nader inzien en wie het boek daarna begint te lezen ontdekt al snel dat het geen details zijn maar meestal recht naar de kern van het verhaal gaan. Het zijn suggestieve en zelfs mystieke boodschappers voor wie het verhaal wil zien.

Oeuvre

Marijke Meersman werkt vooral voor literaire uitgeverijen in België, Nederland en Duitsland. Haar veelzijdigheid maakt het mogelijk om voor verschillende reeksconcepten een eigen stijl en sfeer te creëren.
Ze maakt niet alleen boekillustraties. Ze illustreert ook voor periodieke literaire uitgaven en vaktijdschriften, maakt covers voor week- en maandbladen en tekent gelegenheidsillustraties voor bedrijven en instellingen. Ook creeërt ze didactische natuurillustraties. Op bladwijzers en posters uitgegeven door de dienst Bos en Groen van het ministerie van de Vlaamse Gemeenschap kan je haar signatuur zien. Grote wandschilderijen op doek en abstracte illustraties maken haar werk heel afwisselend.

“Illustreren is niet louter prentjes tekenen”

Het woord “illustratie” benadert Marijke Meersman in de heel brede zin.
“Illustreren is niet louter prentjes tekenen”, vindt ze. Het is meer dan het louter verluchten van teksten. Marijke Meersman spreekt liever over het interpreteren van manuscripten, van gevoelens, van een omgeving. Ze bestudeert ook architectuur of een interieur om het op een grafische persoonlijke manier te interpreteren en te integreren in zijn omgeving.
Grafische of abstracte zwart wit creaties tonen aan dat zowel een tekst, een beeld of een omgeving voor haar een te illustreren thema kunnen vormen. Met het beeld ondersteunt ze het verhaal . Haar grote schilderijen ondersteunen architecturale interieurontwerpen.
Deze wandschilderijen op doek en abstracte illustraties maken haar werk heel afwisselend. Deze schilderijen bepalen een sfeer en vormen een harmonieus geheel met het interieur.